همایش کیفیت بخشی به آموزش در پردیس شهید باهنر شیراز برگزار شد
در این همایش که با حضور مسئولان، اساتید و دانشجویان برگزار شد، در ابتدا دکتر داودی به حضار خوش آمد گفت و سپس کلیپ مصاحبه با دانشجویان در رابطه با چگونگی کیفیت بخشی به آموزش، پخش شد. ادامه مراسم، میزگرد صمیمی دکتر داودی با تعدادی نومعلمان فارغ التحصیل، برگزار شد که از جمله موارد مطرح شده در این میز گرد، می توان به بیان ویژگی های استاد ماندگار و تجارب نومعلمان در کلاس درس اشاره نمود. سپس کلیپی در رابطه با برنامه های اجرا شده در هفته کیفیت بخشی به آموزش اجرا شد.
در بخش دیگر این مراسم، دکتر خسرو باقری، استاد تمام دانشگاه تهران سخنانی در رابطه با اخلاق حرفه ای بیان نمود وی با بیان اینکه یکی از محور های مهم اخلاق، رعایت حق هاست. اظهار داشت معلم سر کلاس با جنس انسان مواجه هست و در این حالت یکسری حقوق به وجود می آید. اگر آدم ها را به رسمیت بشناسیم باید به ابعاد انسانی آن ها توجه داشته باشیم. اولین الزام اخلاقی که در یک معلم به وجود می آید این است که من در مقابل یکسری انسان قرار گرفته ام که ذهن، علاقه و تصمیم گیری دارند. باید با دانش آموز صحبت کنیم و نظر او را در رابطه با درس بپرسیم و علائق او را در نظر بگیریم. درس هدف نیست، وسیله است . هدف این است که انسان ها رشد پیدا کنند و شروع کنند به تلاشی برای تحول در خویش و دیگران. اگر برداشت دانش آموز از کلاس اشتباه است باید نظر او را درست کنیم. زندگی کردن مهم است. مهم این نیست که همه درس بخوانند . اگر بعد از همه تلاش ها دیدیدم که دانش آموز علاقه ندارد که درس بخواند، باید بگذاریم دیگر علائقش را دنبال کند. این عشق و علاقه و انتخاب است که به زندگی انسان معنا می دهد. بت تحصیل را در ذهن ها بشکنیم. اجازه ندهیم بچه ها به خاطر درس از زندگی مایوس شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد که معلم باید به دانش آموز، دانش یاد دهد. الان چیزی شبیه دانش وجود دارد و آن حفظ کردن مطلب است. معلمانی که به کتاب ها عشق می ورزند و نه به دانش آموزان، این ها حق دانش آموز را ادا نکردند چون دانش یعنی فهمیدن در اثر تفکر.
وی اظهار داشت که ابتدا خود معلم باید فهم کند و سپس به دانش آموز یاد دهد.دانش آموزانی که می فهمند، تفکر می کنند. از دیگر حقوق دانش آموز این است که محترم باشد حتی هنگامیکه می خواهیم مجازات کنیم. اگر دانش آموز با نظر ما مخالفت کند، باید مقابله به احسنت کنیم. اخلاقی بودن در کلاس یعنی حق انسانی دانش آموز را رعایت کردن. معلم باید احترام گذاری به دانش آموز یاد دهد.
وی در پایان سخنان خود، حق اجتماعی را از دیگر حقوق دانش آموز دانست و تاکید کرد که او به عنوان یک عضو جامعه باید به رسمیت شناخته شود و معلم باید کلاس را به کارهای گروهی تبدیل کند و کاری کند که کلاس جایی برای خود نمایی نباشد.
در پایان مراسم از دانشجویان برتر علمی و شرکت کننده در نقد برنامه درسی با اهداء لوح و جایزه تقدیر به عمل آمد. همچنین از دانش آموختگان مدعو جهت برگزاری میزگرد، تقدیر به عمل آمد و به شرکت کنندگان در مراسم، گواهی دانش افزائی اعطا شد.