پردیس شهید باهنر شیراز

دوره آموزشی مدرسه تابستانی علوم دانشگاه فرهنگیان ویژه اعضای هیات علمی و مدرسان علوم

 

 

 

دانشگاه فرهنگیان

 معاونت نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت 

مدیریت بالندگی حرفه ای  - دفتر امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان

دوره آموزشی مدرسه تابستانی علوم دانشگاه فرهنگیان

احتراماً عطف به نامه شماره 3892/50000 مورخ 23/04/94 در چارچوب تقویم آموزشی تابستان دانشگاه فرهنگیان به استحضار می رساند مدیریت بالندگی حرفه ای با همکاری دفتر امور بین الملل دانشگاه و دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش، در راستای ارتقاء کیفیت تدریس– یادگیری در حوزه آموزش علوم تجربی، فرصت بالندگی حرفه ای اعضای هیات علمی و مدرسان علوم دانشگاه فرهنگیان را تحت عنوان مدرسه تابستانی علوم برگزار می نماید.

 لازم به ذکر است با توجه به محدودیت ظرفیت، اولویت با همکارانی است که زودتر ثبت نام نمایند.

 

الف) اطلاعات کلی مدرسه تابستانی علوم

  • دوره از روز یکشنبه 25 مرداد الی شنبه 31 مرداد به مدت هفت روز کامل در تهران - سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان-  سالن شهید باهنر برگزار می گردد.
  • مجموع هزینه شرکت در دوره به ازای هر نفر جهت شرکت در دوره آموزشی بدون اسکان14 میلیون ریال و همراه با اسکان مبلغ 17 میلیون و پانصد هزار ریال در نظر گرفته شده است که 90% هزینه توسط دانشگاه فرهنگیان و تنها 10% هزینه توسط متقاضیان پرداخت می گردد.
  • با توجه به اینکه کلیه مبالغ پرداخت شده به حساب خزانه واریز می گردد، امکان برگشت مبالغ پرداختی به تبت نام کنندگانی که منصرف شوند و یا فاقد شرایط ثبت نام باشند، وجود ندارد لذا خواهشمند است هنگام ثبت نام دقت لازم را مبذول فرمایند.
  •  ظرفیت دوره آموزشی حدود 25 نفر می باشد که از ظرفیت موجود، سهمیه دانشگاه فرهنگیان 20 نفر در نظر گرفته شده است.

ب) نحوه ثبت نام و شرکت در دوره

  • اعضای هیات علمی و مدرسان علوم علاقه مند، جهت شرکت در دوره، ابتدا می بایست نسبت به ثبت نام از طریق سامانه دانشگاه به نشانی http://cfu.ac.ir/fa/33682 اقدام کرده و پس از پرداخت الکترونیکی هزینه دوره (ده درصد سهم شرکت کننده) کد پیگیری پرداخت الکترونیکی خود را تا زمان شرکت در دوره نزد خود نگهداری نمایند.

 

ج) شرایط ثبت نام کنندگان

شرکت کنندگان در این دوره؛

  •  باید عضو هیئت علمی یا مدرس موظف دانشگاه فرهنگیان باشند؛
  • مدرس دروس فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی، محیط زیست و «بررسی کتب درسی آموزش ابتدائی» در دانشگاه فرهنگیان و ترجیحاً دارای مدرک تحصیلی مرتبط با آموزش علوم تجربی (غیر از ریاضی) باشند.
  • بر خواندن و درک مطلب به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند.
  • همچنین شرکت کنندگان محترم لازم است در مدت حضور در دوره لپ تاپ شخصی خود را همراه داشته باشند.
  • اعضای هیات علمی و مدرسانی که نسبت به ثبت نام در دوره اقدام می نمایند لازم است واجد شرایط فوق بوده و دارای انگیزه کافی جهت مشارکت فعال در دوره باشند. در غیر این صورت، مسئولیت عدم دعوت به دوره و یا عدم بهره گیری مفید از دوره بر عهده ثبت نام کننده می باشد.

د)نحوه ارزیابی و صدور گواهینامه

  •  در صورت دستیابی به سه معیار زیر به شرکت کنندگان گواهینامه صلاحیت حرفه ای داده می شود؛
  • حضور کامل در تمامی جلسات دوره
  • مشارکت فعالانه مستمر در فعالیتهای یادگیری
  • موفقیت در آزمون پایانی/ ارائه برونداد تعیین شده
  •  به افرادی که موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه ای نگردند، در صورت حضور فعال در طول دوره گواهی شرکت در دوره اعطا می گردد.

ه) منابع یادگیری و مواد آموزشی

 منبع اصلی کتاب در چهار حوزه یادگیری علوم، یاددهی علوم، فرهنگ / جامعه و آموزش علوم، و برنامه ریزی و ارزشیابی علوم از کتاب راهنمای جامع تحقیق درباره آموزش علوم به ویراستاری اَبِل ولدرمن گرفته شده است و محتوای هرجلسه بر مبنای چند مقاله خواهد بود که در اختیار شرکت کنندگان محترم قرار خواهد گرفت. برنامه تفصیلی دوره های آموزشی پیوست گردیده است.

 

برنامه تفصیلی دوره آموزشی مدرسه علوم

تاریخ برگزاری

برنامه زمانی

سرفصل آموزشی دوره

شنبه    24  مرداد  ماه

پذیرش اسکان

یکشنبه 25 مرداد ماه

بخش اول

افتتاحیه

- معارفه تفصیلی (همراه با بحث در اهمیت شناخت دانش آموزان و نتایجی که از معرفی شرکت کنندگان هر گروه می توان گرفت و در طیّی دوره به کار بست.)

- معرفی کلی دوره، مطالب ارائه شده (چاپی و الکترونیکی)، انتظارات از شرکت کنندگان، تکالیف فردی و گروهی خواسته شده برای ارزشیابی پیوسته در هر جلسه و نحوه ارزشیابی پایانی، ایجاد وبلاگ فردی و گروهی، نحوه ارتباط اعضا با یکدیگر و با مدرسان در طول دوره و پس از آن

بخش دوم

یادگیری علوم 1

- مرور تاریخچه نظریه های یادگیری علوم

- انگیزه، علاقه و نگرش در یادگیری علوم

دوشنبه 26 مرداد ماه

بخش اول

یادگیری علوم 2

- نظریه تغییر مفهومی و مفاهیم بدیل (مفاهیم دانش آموزی)

- صورت های جدید نظریه تغییر مفهومی

بخش دوم

یادگیری علوم 3

- نظریه سازندگی یادگیری (ساختن گرایی)

- تحولات نظریه سازندگی یادگیری (ساختن گرایی)

سه شنبه 27 مردادماه

بخش اول

یاددهی علوم 1

- اهداف آموزش علوم

- سه جنبه آموزش علوم (دانستن مفاهیم علم، دانستن پرداختن به علم و دانستن درباره علم)

- آموزش علم در متن تکنولوژی، محیط زیست و جامعه

بخش دوم

یاددهی علوم 2

- تدریس بر مبانی نظریه سازندگی یادگیری

چهارشنبه 28 مردادماه

بخش اول

یاددهی علوم 3

- آموزش کار عملی

- آموزش ماهیت، فلسفه، تاریخ و جامعه شناسی علم در متن برنامه درسی علوم

بخش دوم

فرهنگ، جامعه و آموزش علوم

- آموزش علوم و زبان / سواد آموزی

- تاثیر عوامل اجتماعی / فرهنگی در آموزش علوم

پنج شنبه 29 مردادماه

بخش اول

برنامه ریزی علوم برای معلمان

- تاریخچه مختصر تحولات برنامه ریزی درسی علوم

- افسانه های رایج در برنامه های درسی آموزش علوم

بخش دوم

ارزشیابی در آموزش علوم1

- مقدمه ای بر ارزشیابی آموزشی

- سیر تحولات ارزشیابی در علوم

- ارزشیابی برای آموزش و ارزشیابی پایانی

جمعه 30 مردادماه

برنامه میدانی گردش علمی (Field Trip)

شنبه 31 مردادماه

بخش اول

ارزشیابی در آموزش علوم 2

- ارزشیابی کار عملی

- ابزارهای ارزشیابی

بخش دوم

جمع بندی دوره

- ارزشیابی از شرکت کنندگان و ارزیابی دوره

- قرارهای پیگیری

 

 

بخش های دوره آموزشی

برنامه زمانی

برنامه اجرایی

بخش اول

8:30 الی 10:00

جلسه آموزشی

10:00 الی 10:30

تنفس و پذیرایی

10:30 الی 12:00

جلسه آموزشی

 

12:00 الی 14:00

نماز و پذیرایی ناهار

بخش دوم

14:00 الی 15:30

جلسه آموزشی

15:30 الی 16:00

تنفس و پذیرایی

16:00 الی 17:30

جلسه آموزشی