پردیس شهید باهنر شیراز

برگزاری دومین نشست کارگاه تربیت کودک و شخصیت نوجوان در پردیس شهید باهنر

در روز سه شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۳ دومین نشست کارگاه تربیت کودک و شخصیت نوجوان با حضور استاد حسین حق پناه و استاد حمید کثیری در سالن اجتماعات پردیس شهید باهنر و استقبال تعداد زیادی از دانشجومعلمان، اساتید و کارکنان برگزار شد .
در شروع کارگاه استاد کثیری اشاره کردند: طبق اخرین تحقیقات علمی آن چیزی که در ذهن نظافت محسوب میشود ممکن است برای بچه های زیر هفت سال مانع رشدی باشد. استفاده از بازی های بچگانه که حواس کودک و نوجوان را درگیر می کند حتی اگر با کثیف و خاکی شدن او همراه باشد برای یادگیری بسیار سودمند است. در ادامه چهار حالت یادگیری را برای دانشجومعلمان تشریح کردند ۱_ افرادی که شرکت کننده هستند ۲_ افرادی که شنونده هستند ۳_ افرادی که ببیننده هستند ۴_ افرادی که خواننده هستند. و هرکدام از افراد به نسبت ظرفیت خود از این چهار حالت استفاده می کنند. ایشان همچنین برای کاهش فرسایش و انگیزه شغل معلمی راهکارهایی پیشنهاد کردند؛ اعم از استفاده از طرح درس و بازخورد آن و اینکه دانشجویان میتوانند پنج سال اول زیر ساخت های لازم را که به افزایش سطح یادگیری کمک می کند فراهم کنند و از کلاس معکوس (کلاسی که دانش آموز پیش از آمدن به کلاس در منزل فایل آموزشی را یاد میگیرد) استفاده کنند. استاد کثیری به دانشجویان توصیه کردند: روش های نوین آموزشی از دکتر محمد نیرو را در فضای مجازی دنبال کرده و یاد بگیرند. در راستای افزایش عمق بخشی محتوا ایشان استفاده از فایل صوتی و منابع آموزشی را که به راحتی در اختیار دانش آموز قرار بگیرد را پیشنهاد کردند این استاد گرانقدر همچنین در ارتباط با سرکار خانم توران میرهادی، مادر دوران کودکی در ایران، که دیدگاه های متفاوتی از ایشان وجود دارد صحبت کردند؛ این بانوی بزرگوار موسس مدرسه فرهاد بودند که این مدرسه ویژگی هایی اعم از: انگیزه مبارزه با استعمار _ توجه به برتری استعداد معلم _ محور فعالیت بودن کتابخانه داشته است. ایشان در ادامه صحبت هایشان افزودند: در بعضی از رویکردهای آموزشی نشان داده شده که نباید دانش آموزانی که نابغه اند را در نگاه بقیه خاص نشان دهیم و نوجوانان را توصیفی دسته بندی کنیم که شاگرد اول تنها یک نفر خاص نباشد. استاد در پایان صحبت هایشان تاکید کردند: نباید کلاس درس را درگیر فضای مجازی کرد و توجه بیشتر معلم باید بر تدریس و یادگیری دانش آموزان باشد .